Church sailing

This Fo’c’sle is a global one. To define our credo we borrow the words of our fellow sailor, Thor Heyerdahl. “Borders? I have never seen one. But I have heard they exist in the minds of some people.
Indeed.

We reckon that there are many interesting languages in the world and we encourage everyone to learn as many as possible. This is why we will publish things in different languages. We will not stick only to one, so stick around, there will be things that you can get. If not, google translator does a job – even if it’s not the best one.

For the non Swedish readers: What follows is a post about a guy who lives on the south west coast of Sweden. He got into the fine art of building models of sailing ships, a interest that led him to research – and take inventory, of ship models hanging in the churches in the area. It’s an old tradition to hang models of ships from the ceiling in churches, a tradition that probably has several reasons and multiple meanings. Some of the ships are donated by sailors who in distress made a promise to build and donate a model of the ship, if saved. Most of the models are not this kind, but still donated by builders or sailors.
Håkan made two books about the models in the churches on the south west coast of Sweden and a couple of years ago they were merged into one extended book with pictures and stories about the models and the ships and builders behind them.
An interesting read.
For more information on the ship as a symbol in Christianity, take a look here, for example.

***
photo of book
Det är nog många som sett skeppsmodeller hängande i kyrkan och undrat vad de gör där. I sin bok ”Kyrkskeppen vid Västerhavet” ger Håkan Tollesson inte bara svar på frågan utan bjuder även på kultur- och marinhistoria.

Intresset föddes redan 1971 när Håkan Tollesson gick och läste till konfirmationen på Smögen. Från kyrkans valv hängde en modell av ett segelfartyg som han tittade mycket på. Intresset bestod och han började efter hand bygga egna modeller.
– Jag startade Modellvarvet 1991 i Borås och började ge kurser i modellbyggeri. Nu är vi 12 man som träffas en gång i veckan och bygger. Den äldsta medlemmen är 86 år och har varit med från starten. Vi har producerat 136 modeller under åren, berättar Håkan.
Det var även då som han fick idén om att kartlägga de skeppsmodeller som fanns i kyrkorna i närheten.
– Tanken bara kom – att om jag skulle ta och inventera kyrkskeppen, säger Håkan som drevs av tanken att varje skepp har sin egen historia.
Det hela resulterade i en bok som trycktes i en upplaga på 1 300 exemplar. Den sålde slut på ett halvår. Istället för att trycka ytterligare en upplaga bestämde sig Håkan för att skriva en ny bok. I den utökades det geografiska området och utöver Bohuslän täcktes även kustbygderna längre söderut. ”Kyrkskeppen vid Västerhavet” är en sammanslagning samt uppdatering av de båda tidigare utgåvorna. Dessutom har Håkans vän, fotografen Lars Schelin, bidragit med bilder.
– Det har varit fruktansvärt mycket klättrande, säger Lars som stående på stegar fotat mängder av modeller på nära håll.
I boken beskrivs kyrkorna i korthet och sedan följer skeppsmodellernas historia som varierar i längd. En del av skutorna omges av mytomspunna historier, medan andra saknar riktig förlaga. Mer bakgrund än om vem som givit dem till kyrkan och när, kan vara svårt att finna. Även det var inte så lätt.
– Det har varit ett riktigt detektivjobb. Mycket ringande och en hel del grävande, säger Håkan som har lagt ner ett gediget och idogt arbete på denna kultur- och marinhistoriska skatt.
I boken talar Håkan om kyrkskepp till skillnad från votivskepp. För att vara av den sistnämnda typen ska modellen ha skänkts till kyrkan som tack av en sjöman som räddats ur sjönöd. Ett votivskepp förses traditionellt inte med livbåtar “eftersom det i sig är en räddningsbåt – ett livets skepp”. Gåvan var också ett löfte. I nödens timmar lovade sjömannen att om han räddades skulle han bygga och skänka en modell till kyrkan. Efter räddningen fullföljde han löftet. Betydelsen av votiv, på latin votum, syftar till infrielse av löfte. Således är långt ifrån alla kyrkskepp votivskeppp.

För mer om kyrkskeppens historia, samt intressanta historier om modellerna och deras förebilder, läs boken.
Kyrkskeppen vid Västerhavet”, Bokförlaget Briggen 2009. 317 sid. ISBN 91-973000-7-1.

Håkan Tollesson ger även ut Sveriges Segelfartygsförenings tidning, Fördevind, samt tidningen Kulturnytt. Bokförlag Briggen som han startade i samband med utgivningen av den första boken, har nu gett ut ett tiotal titlar med maritima teman.
I Borås driver han Tollesson shipping som med tre fartyg trafikerar Öresjö och Viskan.
http://www.tollesson.se

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s